AI detectie is een risico voor je website

AI -ChatGPT- stelt je in staat in korte tijd, zonder kosten, lekker veel content op je website te plaatsen. Maar AI detectie is een risico voor je website: als Google je site als spam ziet, dan zak je in de zoekresultaten of je website wordt helemaal verwijderd. Wat eerst een unieke kans leek om hoog te scoren in Google, loopt uit op een drama. Hoe zit dat en hoe voorkom je het?

Wat is AI detectie

Een AI-detector is een tool die algoritmes voor machinaal leren gebruikt. Deze tool spoort de bron van de tekst op en bepaalt zo of de tekst door een mens of door AI is geschreven.

De detector analyseert structuur, taalgebruik, voorspelbaarheid en patronen en kijkt daarbij met name naar Perplexiteit en Burstiness. Hoe lager de waarden van deze twee factoren, hoe groter de kans dat de tekst is gemaakt met behulp van AI.

Perplexiteit

Met perplexiteit wordt bedoeld de complexiteit van de tekst. Is deze laag, dan is de kans dat AI hem heeft gemaakt groter. De tekst is dan eenvoudig van toon en opzet en heel voorspelbaar.

Burstiness

Burstiness kijkt naar de lengte en structuur van de zinnen. AI maakt zinnen van dezelfde lengte terwijl een mens daar veel meer variatie in aanbrengt. Ook zie je vaak dat een tekst van AI elke alinea met dezelfde woorden begint.

AI detectors zijn redelijk nauwkeurig en het is goed om te bedenken dat ze zich verder zullen ontwikkelingen, in gelijke tred met de AI tools zelf.

Wat is het gevaar van AI detectie voor je website

SEO, zoekmachineoptimalisatie, is bekend bij iedereen die moeite doet om hoog te scoren in Google. Het betekent dat je je content afstemt op de wensen/eisen van Google. Resultaat is dat je hoog scoort, het liefst op de eerste pagina en zo meer bezoekers en kopers aantrekt. En dat zonder kosten. Hoog scoren mét kosten doe je trouwens met SEA, adverteren op Google.

Nu denk je misschien: Mooi, ik maak heel veel teksten met AI, inclusief SEO, en kom zo op de eerste pagina op Google. En dat lukt je wellicht ook nog, zonder kosten voor een tekstschrijver. Maar goede teksten maken met AI is lastiger dan je denkt. Google wil namelijk dat content interessant is voor het publiek. Dát is immers het streven van Google: mensen de beste zoekresultaten laten zien. En als daar jouw website bovenaan prijkt, zonder dat je die plek ook echt verdient, dan heb je een probleem.

Google laat je zakken of verwijdert je

Als Google merkt dat jouw content niet echt interessant is, niets toevoegt, niet waardevol is, steeds meer van hetzelfde bevat, misschien zelfs fouten bevat, dan zak je onherroepelijk in de zoekresultaten. Google wil websites die betrouwbare content bieden, van hoge kwaliteit. In het slechtste geval wordt je website volledig verwijderd.

Ook zonder AI detectie spoort Google websites op die niet voldoen aan hun eisen.

Wat dan?

Goede, inhoudelijk relevante, content bieden op je website is de enige mogelijkheid om hoog te (blijven) scoren op Google. Kan je dat niet zelf, dan zul je het moeten uitbesteden bij een tekstschrijver met kennis van zaken. Dit brengt kosten met zich mee, uiteraard. Anderzijds: het levert je ook veel op. Gratis hoog scoren met SEO is veel waard!

Overigens wil dat niet zeggen dat content van AI helemaal nutteloos is. Als je de teksten voor de tekstschrijver goed voorbereidt, al dan niet met hulp van AI, dan ben je minder geld kwijt. De teksten worden dan herschreven terwijl alle informatie al voorhanden is.

Een paar ideeën voor goede content op je website:

  • Lekker leesbare blogs (ook handig om te delen via socials)
  • Interessante kennisbankartikelen (waarmee de klant écht wordt geïnformeerd)
  • Indrukwekkende klantcases (uitgebreide reviews)
  • Goede hoofdpagina’s op je website
  • Veelzeggende quotes
  • Handige handleidingen
  • Doe-het-zelf instructies
  • Slimme verwijzingen naar partners

Reacties zijn gesloten.