Hoe storytelling je boodschap versterkt

Hoe kan je tegenwoordig nog opvallen, in een wereld waarin je dagelijks wordt overspoeld met informatie? Storytelling! Verhalen spreken tot de verbeelding en maken je boodschap krachtiger en persoonlijker.

Wat is storytelling

Storytelling = een verhaal vertellen waarin je informatie deelt. Geen droge feiten en saaie teksten, maar:

* een levend verhaal
* met een kop en staart
* in je eigen woorden
* leuk om te lezen
* goed te begrijpen.

Er zijn allerlei vormen: een uitgebreide review over een dienst of product, een boeiend kennisartikel, persoonlijk verhaal of een meer glossy story. Het kan allemaal en wérkt allemaal.

Waarom werkt storytelling zo goed

Storytelling maakt informatie een stuk beter te begrijpen

Verhalen spreken tot de verbeelding. Als je een verhaal leest, dan zie je het als een film op je netvlies. Verhalen kan je ook veel beter onthouden dan een paar losse feiten. Een leuk, spannend of gek verhaal roept emoties op, je herkent dingen en voelt je veel meer betrokken en verbonden bij de boodschap.

Storytelling is heel geschikt om:

* je merk te versterken
* je positie in Google te verbeteren
* bestaande klanten te bereiken
* nieuwe klanten te werven
* je product te verkopen

NB: met storytelling vertel je iets nieuws, iets wat Google nog niet wist. Hiermee verhoog je in een mum van tijd je positie in de zoekmachine.

Voorbeelden van storytelling

Welke vorm van storytelling voor jou, je bedrijf het meest geschikt is, hangt af van verschillende dingen. Wie zijn je klanten? Wat is je doel? Waar deel je je story?

Hier zijn een paar mogelijkheden:

*Berichtjes voor social media die nét iets meer vertellen
*Interessante, korte blogs, die de aandacht (blijven) trekken en je kunt delen
*Uitgebreide reviews, aan de hand van interviews met klanten
*Je kennis delen op aan manier die je lezers kunnen begrijpen
*Je ‘wie ben ik pagina’ optimaliseren
*Een boekje samenstellen met leuke anekdotes
*Je story ‘Hoe zijn we begonnen en gegroeid’ in boekvorm als relatiegeschenk

Wil je eens brainstormen over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met de Schrijverije!

Sonja Schwedersky, juni 2025

Reacties zijn gesloten.