Meer profijt van je site

Meer profijt van je site betekent meer bezoekers, meer conversies, meer verkopen, meer verdienen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er voor dat je klantenpotentieel gestaag toeneemt, je website goed wordt gevonden in de zoekmachines en jouw website hoog kan ranken? Meer profijt van je site betekent dat je aandacht moet schenken aan je website. Tegenwoordig is een website niet meer iets dat je eenmalig maakt of laat maken en dan jarenlang mee kan. Een website leeft en heeft zo niet dagelijks, dan toch wekelijks aandacht nodig. De reden hiervoor is de ware wedloop op het internet om de hoogste positie: liefst zo hoog mogelijk op de eerste pagina van Google staan.

Beter scoren met je website

Grofweg zijn er vier hoofdgebieden waarmee je aan de slag kunt als je meer profijt van je site wilt:

  • Technische kant van de site
  • Doelgroep bereiken
  • Content
  • Je site nauwgezet volgen.

Op elk van deze gebieden kan je allerlei tools inzetten. Voor sommige zaken heb je een specialist nodig, andere kan je zelf. Een en ander hangt natuurlijk af van je eigen kennis van zaken en de hoeveelheid tijd die je er aan wilt besteden. Het sleutelwoord is SEO, search engine optimization, in het Nederlands “zoekmachineoptimalisatie”. Ook SEO is onderhevig aan veranderingen. Was het tot voor kort geleden bijvoorbeeld slim om teksten te schrijven met veel keyword gebruik, tegenwoordig is dat not done. Toch spelen keywords nog wel degelijk een belangrijke rol. Het is dus ook zaak om op de hoogte te blijven van veranderingen binnen de werking van zoekmachines.
Er zijn nog meer mogelijkheden om je site een boost te geven die we hier verder niet behandelen. Bijvoorbeeld de inzet van kleurenpsychologie.  

De technische kant van de site

Die moet gewoon goed zijn, niet alleen voor de pc maar ook voor de telefoon. Een steeds grotere groep mensen kijkt op telefoon (en tablet) en doet ook via dergelijke media aankopen. Je site moet daarvoor geschikt zijn.
Daarnaast is snelheid van de website heel belangrijk.  De tijd die mensen willen wachten op het laden van een pagina wordt steeds korter en het internet steeds sneller.
De structuur van je site moet goed zijn, dit is de manier waarop URL’s zijn opgebouwd, pagina’s zijn onderverdeeld en navigatie is ingedeeld (link structuur). Dit is meestal specialistenwerk dat je moet uitbesteden. Wist je dat de Schrijverije dat ook voor jou kan doen? Er zijn allerlei handige tools beschikbaar die de technische kant van je website meten: Pagespeed Insights, Mobility test, Think with Google en Google Search Console bijvoorbeeld.

Tenslotte: de veiligheid van je website. Tegenwoordig moet je aan allerlei eisen voldoen om veiligheid te garanderen: het SSL-certificaat, het cookiebeleid en de privacy voorwaarden.

Doelgroep bereiken

Een mooie goedwerkende website is één, je doelgroep bereiken is twee. Dit kan op allerlei manieren:

  • SEA
  • SEO
  • Content
  • Social Media.

We leggen eerst het onderscheid uit tussen organische en betaalde zoekresultaten. Om met de tweede te beginnen: voor betaalde zoekresultaten betaal je. Dat klinkt logisch en heet SEA, zoekmachine adverteren. Organische zoekresultaten zijn gratis. Het zijn resultaten die de zoekmachine zelf heeft gevonden en geschikt acht om hoog te scoren.

Doelgroep bereiken met SEA
Je koopt een plekje bovenaan pagina 1 van de zoekmachine en plaatst daar een advertentie. Zo’n advertentie is gekoppeld aan een zoekwoord en mensen die dat zoekwoord intypen krijgen jouw advertentie te zien. Je betaalt meestal per klik of per aantal weergaven. Verkoop je bijvoorbeeld tuinstoelen via je website, dan kan je bovenaan staan op het zoekwoord “tuinstoel kopen”. Je betaalt daarvoor wel en meestal flink ook. Een enkele klik kan meerdere euro’s kosten en een klik is nog geen koper. Het is een snelle manier om je doelgroep te bereiken. SEA kan je inzetten via Google Ads.

Doelgroep bereiken met organische resultaten, SEO
Dat is natuurlijk het ideaal van elke onderneming: de website op de eerste pagina van Google, en andere zoekmachines, zonder dat het iets kost. Dit is ook de reden van de wedloop op internet. SEO bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder de technische kant van je site die we hiervoor al hebben besproken. Om hoog te scoren is er echter meer nodig. Kort gezegd moet je website “autoriteit” bezitten om hoog te scoren in zoekmachines. Het moet een belangrijke website zijn, althans waar het het onderwerp van de site betreft.

Om nog even terug te komen op de website waarop tuinstoelen worden verkocht. Zo’n website heeft meer autoriteit naarmate er meer interessants op te vinden is en naarmate deze langer bestaat. Een website waarop alleen plaatjes van tuinstoelen staan met bijbehorende prijzen rankt veel minder goed dan een website waarop meer te vinden is. Bijvoorbeeld een meer uitgebreide productomschrijving, categorie-omschrijvingen, informatie over de herkomst van de tuinstoelen, over materiaalgebruik, hergebruik, wijze van verzenden, milieuvriendelijkheid en acties.

seo

Content
Pas wel op: zoekmachines -en ook je lezers- houden niet (meer) van ellenlange onzinverhalen om maar veel te kunnen spammen met keywords. Je informatie moet helder, duidelijk, goed geformuleerd en to-the-point zijn. Meer hierover onder het kopje hierna “content”.
Zorg er voor dat op je website bovenaan de pagina staat wat je zeggen wilt. Dat is namelijk het stuk tekst dat je bezoekers zien, ook op kleinere schermen. In de eerste alinea staat een samenvatting van wat er op de rest van de pagina is te zien. Zo weten bezoekers meteen waar ze aan toe zijn.

Social media
Dé manier om je website onder de aandacht te brengen. Wil je meer profijt uit je site dan is delen op social media een must. Mooie afbeeldingen zijn daarbij ook belangrijk. Afhankelijk van je website en product kan je van alles doen:

  • Dagelijks een aantrekkelijke aanbieding plaatsen
  • Wekelijks een interessante blog schrijven
  • Medewerkers in het zonnetje zetten
  • Bepaalde producten uitgebreid omschrijven
  • Reisverhalen schrijven, reis van de week aanbieden
  • Recepten delen voor de snelkookpan die je verkoopt
  • Een kennisbankartikel schrijven
  • Anekdotes delen.

De mogelijkheden die je hebt zijn onbeperkt, zolang het maar past bij jouw website, product en doelgroep. Omdat steeds meer mensen dit weten en social media inzetten, is het wel zaak creatief te zijn om je te onderscheiden van anderen. Geschikte kanalen zijn onder meer Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Je kunt trouwens ook adverteren op social media en/of je berichten betaald promoten.

Content

En van de belangrijkste onderdelen voor meer profijt uit je site: goede content, oftewel teksten. Goede teksten betekent: foutloos, interessant, goed leesbaar, goed keyword gebruik en goed ingedeeld. Het is daarbij zaak om wel voldoende maar ook niet te veel tekst te hebben. Google is tegenwoordig heel slim en merkt het als je te veel teksten op je site hebt die op elkaar lijken. Overigens: goede content is altijd 100% nieuw. Plakken en kopiëren van andere sites wordt door Google opgemerkt en bestraft.

Bedenk goed wat je voor content kwijt kunt op je website. De structuur van de site mag daarbij niet uit het oog worden verloren. Een sterke homepage met beknopte informatie over alles wat je te bieden hebt. Categorieën aanmaken voor diensten of productgroepen met bijbehorende informatieve teksten. Een aparte categorie voor je certificering, voor informatie over je leveranciers, je activiteiten op het gebied van milieu, een wekelijkse blog of een uitgebreide kennisbank over aan jouw product gerelateerde onderwerpen. De content op je site leent zich ook uitstekend voor intern en extern linken (niet te veel!).

Het schrijven van goede content is niet eenvoudig en wordt vaak uit handen gegeven. Bijvoorbeeld bij de Schrijverije. Wij weten precies wat nodig is.

Je site nauwgezet volgen

Je hebt alles gedaan dat je kon doen: de technische kant van je site is ok, je hebt geweldige teksten geschreven of laten schrijven, je deelt interessante zaken op social media, misschien ben je betaald aan het adverteren. Nu is het zaak je site nauwgezet te volgen. Hoeveel bezoekers heb je per dag? Welke pagina scoort heel goed, welke niet? Waar stappen mensen uit, welke social media berichten werken wel en welke niet? Levert betaald adverteren op of kost het alleen maar?

Door je website dagelijks te volgen, via Google Analytics bijvoorbeeld, kan je deze verder optimaliseren. Dat betekent bepaalde pagina’s toevoegen, verwijderen of veranderen, meer of minder aan linkbuilding doen, meer of minder, of andere berichten op social media plaatsen of het budget voor je betaalde campagnes bijstellen.

Wil je hulp bij meer profijt van je site? De Schrijverije kan je bij alle onderdelen van dienst zijn. Vraag gerust een vrijblijvende offerte aan.

7 november 2019, Sonja Schwedersky, De Schrijverije

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.