In 2024 viel de vraag naar door een mens geschreven teksten vrijwel weg. Was je als tekstbureau afhankelijk van ‘tekstwerk’, dan kon je je bedrijf wel opdoeken. De komst van AI, Artificial Intelligence, was daarvoor verantwoordelijk. Eenvoudig, snel en zonder kosten je eigen teksten maken, dat was natuurlijk geweldig. Tot een paar maanden geleden. Toen zagen we opeens de vraag naar mens-geschreven teksten toenemen. In dit blog vertellen we waarom.

Redenen waarom bedrijven voor mens-geschreven teksten kiezen
1. Je onderscheiden
Met stip op 1 staat de wens om je te onderscheiden. Een van onze klanten:
Onze concurrent heeft dezelfde teksten als wij. Dezelfde onderwerpen en in dezelfde stijl. We willen ons onderscheiden. Maar hoe?
Als antwoord op die vraag komt toch de mens weer om de hoek kijken: ándere teksten, ándere onderwerpen en vooral een andere stijl. Door het anders te doen dan je concurrent, kan je je onderscheiden. Laten zien wie je bent en waar je voor staat. Zo blijf je de concurrentie een stapje voor. Wij doen dat door te bloggen, een kennisbank te vullen, je te interviewen en persoonlijke teksten te schrijven. En vooral door met jou te sparren over wat kan en hoe we het gaan doen.
2. Nieuwe content
Een andere vraag die we nu vaak krijgen:
Ik heb nieuwe info, die is niet te vinden op internet. Hoe kan ik daarvoor teksten maken?
Het antwoord is simpel: samen met een tekstschrijver die jou kan interviewen.
We bellen; jij vertelt, wij schrijven. Simpel & doeltreffend.
3. AI-teksten voldoen niet helemaal
Deze horen we tegenwoordig ook vaak:
We schrijven zelf teksten met ChatGPT en die zijn goed. Alleen nét niet helemaal wat we
zoeken.
Hier is de oplossing ook eenvoudig: de tekstschrijver personaliseert jouw teksten. Past ze aan je wensen aan. Je AI-teksten worden dan net iets formeler, informeler, leuker, korter, langer of persoonlijker. Net wat je wilt. En zodat het past bij je persoonlijke stijl.
4. Geen tijd
Onze klanten zijn gewoon veel tijd kwijt met schrijven en herschrijven van AI-teksten. Want ja, het gaat wel snel maar om ze helemaal naar je wens te krijgen… Dat kost best veel tijd.
Ik laat AI een tekst maken, maar die is dan niet optimaal. Ga ik er zelf aan sleutelen, staan er weer fouten in. Laat ik AI er weer op los, maar dan zijn ze wéér niet naar mijn zin. Het kost me zoveel tijd. Vooral omdat ik 50 teksten per maand wil.
Leuk, AI, maar tijdrovend. Als je het goed wil doen. Wij nemen je dat gewoon uit handen.
En de kosten dan?
Tja, die kosten. ChatGPT, AI: gratis. Een tekstschrijver kost geld. Is dat het waard?
Antwoord: het ligt eraan. Geen tijd, geen zin, wil je ándere teksten, hoger scoren in Google, SEO scoren, foutloze teksten? Dan is een tekstschrijver nog steeds een must. En dat kost geld. Dat verdien je dan op termijn weer terug omdat je meer klanten krijgt en meer verkoopt.
Directe winst: rust in je hoofd en meer tijd voor de dingen waar jíj goed in bent.
Sonja Schwedersky, augustus 2025