De kracht van een vaste tone of voice

Elke organisatie vindt het belangrijk professioneel en herkenbaar over te komen. Hoe zorg je daarvoor? Onder andere door een vaste tone of voice te gebruiken. Dat betekent dat je steeds in dezelfde stijl en toon communiceert, en dezelfde soort woorden gebruikt. Dat geldt voor de teksten op je website en voor blogs, maar ook voor e-mails, berichtjes op social media en reclame-uitingen.

tone of voice

Wat is een tone of voice en waarom is het belangrijk

Naar het Nederlands vertaald betekent tone of voice toon van de stem. Het gaat daarbij om wat je zegt maar meer nog om hoe je het zegt. Formeel, vriendelijk, losjes? Met grapjes, heel serieus? Gebruik je de u-vorm of de jij-vorm? Kort en bondig of leg je alles uitgebreid uit?

De voordelen van een vaste tone of voice:

Herkenbaarheid: Als je steeds op dezelfde manier communiceert, dan gaan mensen je herkennen. En dat zorgt weer voor vertrouwen.

Professionaliteit: Als je teksten goed op elkaar zijn afgestemd dan kom je professioneler over. Het laat zien dat je weet wat je doet.

Sterke boodschap: Als de toon van je tekst past bij je merk, dan komt je boodschap beter over. Mensen snappen wat je bedoelt.

Hoe bepaal je je tone of voice

Om een goede tone of voice te bepalen kijk je naar drie dingen:

Merkidentiteit: wat voor soort bedrijf ben je, waar sta je voor? Een duurzaam merk? Straal je graag rust uit? Ben je een snelgroeiende start-up in de technologie?

Je doelgroep: Wie wil je bereiken? Leeftijd, achtergrond, verwachtingen van je doelgroep.

De kanalen: Website? Socials? Storytelling? Je tone of voice mag wel wat verschillen maar moet wel goed bij elkaar passen.

Je tone of voice zorgt ervoor dat klanten je herkennen of je ze nu je website bezoeken, je socials volgen, een folder lezen of een e-mail ontvangen. Zo bouw je vertrouwen op!

Tip: maak een stijlboekje

Zeker als er mensen in jouw bedrijf bezig zijn met tekst is het slim een stijlboekje te maken. Zo weet iedereen wat belangrijk is als ze informatie over het bedrijf delen: de je-vorm of u-vorm, korte zinnen, actief schrijven, bepaalde woorden gebruiken (en welke niet). Neem ook voorbeelden op in het stijlboekje.

Hulp nodig? De Schrijverije helpt je graag bij het bepalen van je tone of voice en redigeert of schrijft je teksten zodat je communicatie tiptop in orde is.
Neem vrijblijvend contact op: info@schrijverije / 06-377.33.336

Sonja Schwedersky, juni 2025

Reacties zijn gesloten.