Brieven schrijven

Tegenwoordig worden minder brieven geschreven dan vroeger. Men gebruikt nu meestal de email en als je de persoon goed kent, worden berichten gewisseld via WhatsApp, Messenger en Facebook. Toch komt brieven schrijven nog weleens voor, bijvoorbeeld een

  • Sollicitatiebrief
  • Brief aan een advocaat
  • Brief aan de gemeente
  • Brief aan de belastingdienst
  • Brief aan andere instanties

Hoe adresseer je een brief, wat is een aanhef, wat is een goede indeling voor een brief en natuurlijk, hoe en wat moet er in de brief staan? Hulp nodig bij het schrijven van een sollicitatiebrief? Schakel de Schrijverije in!

Sollicitatiebrief schrijven

Je wilt geen spelfouten maken in je sollicitatiebrief. In de brief moet staan op welke functie je precies solliciteert en waarom jij de beste kandidaat bent voor die baan. Natuurlijk moet je je kwaliteiten niet overdrijven, maar als je ze niet vermeldt weet je toekomstige baas nog niet veel. Ook je motivatie is belangrijk: waarom wil je die baan zo graag? Het is best lastig om een sollicitatiebrief te schrijven, zeker als je helemaal niet gewend bent om een brief te schrijven. Verder moet je vrijwel altijd een Curriculum Vitae meesturen (een CV). Hierin staat precies wie je bent en waar je woont, je geboortedatum en een opsomming van je opleiding en werkervaring. Bij de Schrijverije krijg je hulp bij brieven schrijven.

Brieven aan instanties schrijven

Brieven aan een instantie schrijven is voor veel mensen moeilijk. Meestal wil je een dergelijke brief schrijven omdat je het ergens niet mee eens bent, misschien ben je zelfs boos. Het is zaak je grieven duidelijk te omschrijven maar niet kwetsend te worden. Als je om iets wilt vragen, bijvoorbeeld een betalingsregeling, dan moet je dat netjes doen en duidelijk aangeven hoeveel je in welke periode wilt betalen. Wil je hulp bij het schrijven van een brief ga dan naar de Schrijverije.

 

Reageren is niet mogelijk